Ģimenes ārstu konsultatīvais tālr. 66016001
Senioriem.lv

Profilakse - D3 vitamīns

Taukos šķīstošais D3 vitamīns ir kalcija palīgs, tas nodrošina kalcija uzsūkšanos un izgulsnēšanos kaulaudos. D vitamīna aktīvajai formai ir hormonu īpašības - tas nodrošina normālu skeleta attīstību, regulē kalcija un fosfora maiņu un to uzsūkšanos tievajā zarnā, piedalās kalciju transportējošā olbaltuma veidošanā.

Minimālā dienas D vitamīna deva vecumā pēc 50 gadiem ir 800 SV (starptautiskās vienības).

D vitamīna avots ir saule, tomēr Latvijā saules nav daudz. Cik Latvijā ir saulaino dienu? Cik daudz katrs no mums uzturas saulē? Vai rokas un kājas ir atsegtas, uzturoties saulē? Minimālais nepieciešamais laiks, kas būtu jāpavada saulē ir vismaz 30 minūtes katru dienu. Ar gadiem ādas spēja absorbēt saules starus samazinās, tālab Latvijā dzīvojošām sievietēm pēc 50 gadu vecuma praktiski ir neiespējami uzņemt nepieciešamo D vitamīna līmeni tikai ar sauli vien. Dabiskais avots ir arī pārtikas produkti, kas satur D vitamīnu - aknas, olas dzeltenums, zivis, īpaši - lasis, menca, sardīnes, tomēr, ikdienā nepieciešamo D vitamīna devu satur aptuveni 50 olu dzeltenumi vai 1 kg laša un ar uzturu vien D vitamīnu pietiekošā daudzumā uzņemt ir sarežģīti.

Viens no sen zināmiem variantiem kā papildus uzņemt D vitamīnu ir lietot zivju eļļu, kas satur šo vitamīnu. Tāpat D vitamīns ir gan visos multivitamīnos, gan nopērkams atsevišķi. Osteoporozes pacientiem, lietojot specifiskos medikamentus svarīgi neaizmirst par kalcija un D3 vitamīna uzņemšanu. D vitamīns nodrošina kalcija uzsūkšanos un kaulu blīvuma atjaunošanos, tomēr ne visi osteoporozi ārstējošie medikamenti satur osteoporozes pacientam ikdienā nepieciešamo D vitamīna daudzumu. Noteikti vajadzētu ar savu ārstu konsultēties par pietiekamu D vitamīna uzņemšanu! 

 

  << Atpakaļ