Ģimenes ārstu konsultatīvais tālr. 66016001
Senioriem.lv

Profilakse - kalcijs

Kalciju uztura rokasgrāmatās vienmēr min kā pirmo un organismam īpaši nepieciešamo minerālvielu. 70 kg smags cilvēks ir aptuveni 1,4 kg kalcija īpašnieks - 99% no šī kalcija atrodas kaulos un zobos. Kalcija rezerves organismā ir apmēram 40 g un tas pietiek aptuveni 200 dienām. Ja uzturā kalcijs ilgstoši ir mazāk par 200 mg, normālas kaulu funkcijas vairs netiek nodrošināts, un organisms sāk izmantot savas iekšējās rezerves - kaulus. Ilgstoši izmantojot iekšējās rezerves, notiek kaulu demineralizācija un, cilvēkam nejūtot un nemanot, osteoporoze - trauslo kaulu slimība - ir klāt.

Dienas norma veselīgam cilvēkam ir vismaz 1 000 mg (1 g) kalcija. Rūpīgi sastādot ēdienkarti, ar uzturu var saņemt dienā nepieciešamo kalcija daudzumu. Ikdienas ēdienkartē vēlams apzināti iekļaut tos produktus, kas lielākos vai mazākos daudzumos satur kalciju - pienu, biezpienu, jogurtu, kefīru, sieru, dilles, pētersīļu lapas, spinātus miltiem u.c.

Tomēr, lai ar pārtiku uzņemtais kalcijs organismā uzsūktos, ir nepieciešams D vitamīns, pretējā gadījumā, uzņemtais kalcijs tiks izvadīts no organisma un kauli netiks stiprināti.  

 

Tālāk lasi par D3 vitamīnu >> << Atpakaļ